søndag den 26. april 2015

Tarmtørring.

Jo det er ganske rigtigt. Jeg er ved at tørre tarme. Lige umiddelbart undrer du dig måske over, hvorfor jeg her på bloggen, føler trang til at fortælle om min tarmtørring. Men ikke destomindre syntes jeg faktisk at jeg lige vil vise nogle billeder af tamene. De er faktisk, set med mine øjne, vældig flotte. Ikke sådan farverige flotte, mere i deres struktur. Der er forøvrigt en del forskel på tarme. De er ikke alle lige tykke, har ikke alle lige meget struktur men de er nogenlunde lige tykke.





Måske undre du dig over hvorfor jeg har vandet ud, pustet op og hængt til tørre, af disse tarme. Det er jeg også sikker på, at min mand Kim vil undre sig over når han kommer ind i stuen, hvor tarmene i opblæst form, hænger til tørre ved brændeovnen.



Et helt fyldestgørende svar kan jeg ikke give, måske ved jeg det heller ikke selv, men jeg vil gerne se hvordan de opfører sig når først de er tørre. Jeg har lyst til at bruge dem i noget flette projekt, måske. Nu må jeg først se hvordan de bliver, hvor lang tid det tager og sådan.



For godt 30 år siden fik jeg i forbindelse med mit da værende job, nogle svineblærer hos en slagter. Dem vandede jeg ud, og pumpede op med en cykelpumpe. De blev hængt til tørre og endte med at blive meget smukke. De havde nogle meget fine sarte farver. Jeg ville bruge dem som punge, men skulle så først blødgører dem. Da dette kan gøres på traditionel vis ved tygning, prøvede jeg det. Det gør jeg så aldrig mere. De blev "nulret" bløde , men var ikke brugbare. I gamle dage, hvornår det så er, blev disse oppumpede blærer brugt som bolt, til leg og glæde.
Så jeg må nok til slagteren, for at få fat i nogle svine- og ko  blærer. Jeg tror at jeg i dag kan finde anden anvendelse for dem. Måske.

5 kommentarer:

  1. Du har ret: De er flotte! Og så er det så nemt - man slutter med endetarmen ;-)

    SvarSlet
  2. Gamle dage kunne være dengang Laura Ingalls var barn. Jeg husker at min mor læste bøgerne for mig og i bogen "det lille hus i skoven" fik Laura og Mary en oppustet svineblære som det spillede bold med :) nå, jeg vil vente spændt på, hvad du får ud af at flette med tarmene :)

    SvarSlet
  3. Hvor er de fine og dekorative...jeg gad egentlig også godt have sådan en "rinkel" tarme hængende til tørre...og når først man har dem, vil man da helt sikkert også kunne finde anvendelse for dem...

    SvarSlet