torsdag den 22. september 2011

Øh.... Hvilken blomst

er dette. Jeg fandt den i gården til Levins Hus i Fåborg. Den har blomster som minder lidt om Hyacinter, men bladene minder om Høstanemone. Den får åbentbart nogle frøstande, som henleder tanken på Klematis.
Det må da siges at være noget af en mutation, eller er den helt almindelig, bare ikke kendt af mig. Det er nu heller ikke fordi jeg kender så meget til blomster, men sådan alment så er jeg da orienteret.
Jeg er interesseret i at få nogle bud på planten, hvis der er nogle af jer blomsterkyndige som kender den.



8 kommentarer:

  1. Hej! Det är clematis heracleifolia-
    Trevlig blogg!!
    Hälsningar
    Kerstin

    SvarSlet
  2. Mange tak Kerstin. Jeg tror aldig, jeg har set den før. Nu kan jeg evt. få fat i en, når vi forhåbentlig ser foråret igen, om mange måneder.

    SvarSlet
  3. Hej

    Ja, og på dansk en staude-clematis.

    Rigtig sød, ca 1 m høj ( ihvertfald her hos mig ) og blomstrer sent - altså nu.

    Kh Helle

    SvarSlet
  4. Hej Helle. Tak for yderligere oplysninger om blomsten. Jeg tog den ikke for at være en klematis, da den jo ikke er så høj. Jeg ser at du har haveforretning, jeg kigger ud til dig i nær fremtid. Har aldrig set din forretning, men jeg kommer heller ikke så tit i den del af Odense.

    SvarSlet
  5. Anne, du er ikke den enste der ikke kendte blomsten ☺.
    ØV, at jeres udstilling først er nu. Vi har lige været omkring Fåborg, men desværre et par uger for tidligt for din udstilling.

    SvarSlet
  6. Yes staude clematis...min svigermor havde et flot eksemplar i hendes have da hun stadig boede i eget hus...en rigtig køn og sjov staude...

    SvarSlet
  7. Hvor er den smuk. Skøn farve.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  8. Kan helt klart anbefales, har den også i haven - købt hos www.staudestedet.dk :)

    SvarSlet