fredag den 13. januar 2012

Tid til frø.




Så er det ved at være tid til at begynde at så, altså indendørs. Det er nu ikke fordi jeg er nået bare til at tænke på den del, men jeg har lige fået en kasse med en masse små prøver, af forskellige frø forærende. De kommer fra en  ældre tidligere landmand, her i Rostrup. Der ryddes åbenbart op og han støder på dette og hint. Lige hvad denne kasse med frø, som er ca. 60 år gamle, angår, ja så tænkte han at det nok var noget jeg kunne synes om. Det drejer sig om en masse små glas med prøver af alle mulige kål, bønner,foderplanter, tomater og hvad man nu har skulle vide noget om, da man som Frank gik på landbrugsskole, for 60 år siden.
Han har helt ret jeg syntes faktisk at det er interessant, ikke mindst fordi der jo er udviklet en masse på de forskellige sorter af afgrøder.
Spireevnen er det nok så som så med. Alene de små glas med indhold er fine i sig selv. Jeg må op for at høre nærmere om, hvad han ved og husker om nogle af alle disse frø. Hvor mange af dem er rent faktisk de samme sorter som man bruger i dag, om nogle.



3 kommentarer:

  1. De er da total skønne de små glas der. ville næsten ikke nænne at bruge indholdet for det ser så fint ud som de ligger der ;-)

    SvarSlet
  2. Ha, jeg gættede, at det var Franks, inden jeg nåede ned til hans navn længere nede i teksten.
    Han kan passe på ting og sager.
    Pas rigtig godt på de prøver.
    D
    e er sjove og faktisk genetisk spændende, som du selv er inde på. Men selv de oliefrøede arter vil næppe længere have spireevne efter alle de år i tætsluttede glas.

    SvarSlet
  3. Ja Farmer, der er ikke sådan bare smidt nogt ud hos Frank. Nej spiring, det tror jeg heller ikke på. De er sjove at have, dekorative og som sagt så er der vel lidt historie i disse gamle sorter.

    SvarSlet