fredag den 30. april 2010

Hvor mange kilo gulerødder kan en kvinde rumme.


Jeg er absolut ikke god til matematik, så det nøjagtige tal, for rumindhold af gulerødder i en kvinde mave, kan jeg ikke give jer her. Da jeg færdes rigtig meget, blandt kvinder gør jeg mig ret ofte tanker, om nogle af de ting som kvinder gør og siger, rigtig ofte.
B.la. altså det med gulerødder, et utal af kvinder, slæber rundt på en pose med skrællede gulerødder, som der gnaskes  flittigt af, sådan jævnt hen hele tiden. Faktisk intet under, at nogle er nærmest orangefarvede i huden.
Ja nu skal der mange gulerødder til at afgive farve, som sådan. Det skyldes nok mere solariet, altså det med det orange outlook. Ikke desto mindre mindes jeg Dorthe, som jeg i 1970 gik på Ry Højskole sammen med. Dorthe spiste så mange gulerødder hver dag, at hendes hænder indvendigt var helt orangefarvede. Ansigtet var ligeledes brun/orange i farven. Da jeg selv fik min ældste søn Rasmus, fik han alt hvad der var godt og sundt, deriblandt friskpresset gulerod. Saften gik lige i huden og han havde samme farve som en med gulsot, hvilket lægen kunne fortælle mig, skyldtes de mange gulerødder. Der blev herefter reduceret lidt i deciliterne til den lille fyr.
Men tilbage til det kvindelige indtag af rødderne. Er det bare sådan, at kvinder er mere sultne end mænd? Hvor tit har i måske set mænd med den obligatoriske pose af de skrællede gulerødder. Jeg har faktisk aldrig mødt nogle.
Nok fordi jeg mest omgås kvinder, siger du så. Jaahhh, den holder ikke. Er vi mere bevidste om, ikke kun at spise tre (to) gange dagligt, hvor der så væltes uanede mængder ind, fordi man er så enormt sulten. Ligger vi bare så meget under for idealbilledet af kvinden som super slank, så når sulten melder sig, så får vi gulerødder indenbords, af skræk for at blive for runde.
Ja jeg tror måske jeg ved det, men hvad tror du?
Det gør sig gældende også for vandflasken, den har også i mange år, fulgt enhver fornuftig kvinde i tykt og tyndt.Med fare for, tror jeg, at vi mister alt for mange salte og mineraler, som er skyllet ud. Der har ligesom ikke været balance i tingene.
Nå men dette var bare lige morgenens overvejelser, her en grå og våd Bededag. Te og knækbrød af det gode, med fede oste på. Så var det at gulerods tanken igen, kom til mig. Sådan har jeg det, som du kan læse andet sted på siden her, med overgangsalder varme også, hvordan fanden får vi lige noget fornuftigt ud af den. Det er rent spild.
Så meget kan jo overvejes i omgangen med andre mennesker, det er jo dejligt at der givers mere end blot samvær.

En god bede dag til jer alle, pas nu på knæene. 

4 kommentarer:

  1. Ha ha ha... skønne overvejelser og jeg genkender kvindebilledet. Godt nok er jeg ikke gulerodsgnaver i mere end almindeligt omfang, men vandflasken har jeg båret med mig (man bliver faktisk frygteligt tørstig af at tolke), så den tager jeg til mig og efterrationaliserer også på den med at skylle alt det gode og det vigtige lige durk ud igen. Interessant, tænker jeg.

    SvarSlet
  2. Jeg genkender både vandflasken og posen med gulerødder, ikke fra mig selv, for jeg skal sidde ned, når jeg spiser. Dels vil jeg nyde maden, og derudover kan jeg bare ikke finde ud af at hverken spise, eller drikke, når jeg bevæger mig. Ikke engang en is kan jeg spise gående.

    Selvom jeg har fokus på at ændre madvanerne, har jeg ikke haft behov for en pose med gulerødder. Både mad og vand er lagt ind i forbindelse med de måltider, jeg render ind i i løbet af dagen og det holder mig fint gående dagen igennem.

    Rigtig god bededag:)

    SvarSlet
  3. Ja nu er det jo ikke sådan at jeg ikke gnaver de gule selv og vand får jeg også. Men det er bemærkelsesværdigt.
    Jeg kan i modsætning til dg Sifka, indtage føde, gåend ståend og liggende. At det er at foretrække siddende, ved bordet, er helt klart bedst, men ikke altid lige muligt.

    SvarSlet
  4. Hahaha....som så ofte før får du mig til at skraldgrine. Ikke af dig, men dine kloge reflektioner er simpelthen SÅ rammende. Det er sgu derfor klimakteriekvinder af nogle mænd næsten sættes på linie med hekse. Så skønt :-))

    Nå, men gulerødder og vand!!!

    Jeg spiser helt sikkert for få gulerødder, min mave gør mærkeligt hvis jeg får for mange rå grønsager...Og vand ved jeg at jeg helt sikkert drikker alt for lidt af. Kaffe fungerer fint for mig.
    Og jeg spiser sådan set også kun 2 gange i døgnet. Muligvis hænger også dette sammen med een eller anden grad af klimakteriebøvl, jeg ved det ikke. Ved bare at jeg ikke orker alle mulige retningslinier for mit liv. Udstukket af andre!! Og det uanset om det drejer sig om min rygning, indtaget af grønt (eller orange) og vand eller om jeg sover på langs eller tværs.

    Faktisk kender jeg 1 (een!!!!) mand som ind imellem får et flip med gulerødder fordi han skal tabe sig....men haha, det holder sjældent så længe af gangen...

    Jeg sparer knæene idag da jeg hverken skal bede eller luge ukrudt...det første tjener vist ikke noget formål og det sidste er det ganske enkelt for vådt til udenfor.
    Ha en skønherlig dag :-)))))

    SvarSlet