lørdag den 24. april 2010

Tordenskjold er opstanden.

Nu er temperaturen ved at være der, hvor skildpadder syntes det er ok at vågne af dvaletilstanden. Det betyder at jeg lige har været i kælderen, for at hente den gamle skildpadde op af sin vinterkasse. Den har nu ikke været så aktiv endnu, men den har ligget oven på halmen, i den sidste uges tid.
Der er tale om en Russisklandskildpadde, som Kim købte som barn. Den var allerede af en vis størrelse, på daværende tidspunkt. Så Tordenskjold, som altså er en dame, er vel godt 50 år gammel. Hun holder sig ganske godt, dog må jeg sige, at jeg er ret stolt af at mit "kalkunskind" ikke er helt så slapt som skildpaddens.


Den næste ugestid, vil hun være i drivhuset om dagen og inde i stuen om natten. Hun skal lige vågne, inden hun begynder at spise og drikke og dermed også at fordøje.  Lige nu er hun støvet og beskidt, dette fordi hun om efteråret graver sig ret dybt ned i jorden, for at gå i hi. Når hun gør det, så graver jeg hende op, og hun kommer i sin kasse i kælderen. Her ligger hun så og sover, til det bliver forår igen. Det er altså nu. 
Måske kunne hun ligge ude i jorden vinteren over, men vi tør ikke tage chancen. Denne vinter tror jeg ikke,  hun havde klaret. Det andet system her virker også ret godt, så sådan forbliver det. Jeg har sågar hørt om nogle som opbevarede deres skildpadde i grøntsagsskuffen i køleskabet. Jeg ved ikke om det er rigtigt, men jeg har faktisk fået det fortalt.



Når nu Tordenskjold er rigtig vågen og systemet fungerer, så bliver den vasket og får smurt sit skjold med olie, så bliver hun simpelthen sommer klar.

Jeg har en svaghed for skeletter og mumifiserede dyr. Så her lige en anden skildpadde, dog ikke en genopstanden af slagsen. Den har et fint lille hængsel og en krog, så man kan lukke op og kigge ind i den. Den har det fineste lille bækken.







4 kommentarer:

  1. Hvor gammel kan en skilpadde blive?
    og aiii ved ikke lige hvad jeg skal skrive om skroget :-)

    SvarSlet
  2. Aj, hvor spændende med den "gamle" skildpadde, vidste slet ikke skildpadder gravede si ned om viteren...

    SvarSlet
  3. Nej hvor sjovt. Vores mindste har igen talt hele dagen om at få en skildpadde (Det er det samme hver gang vi har været i Plantorama)

    Han har tegnet "fold" og lagt på trappen med en sten på, så far kan se den.....

    Så nu kunne jeg lige læse dit indlæg højt, og er han jo helt fyr og flamme. Må lige spørge: går den frit ude og inde (siden den graver sig ned)

    SvarSlet
  4. Om sommeren går den i en indhegning med et lille hus (kasse) som den kan søge skygge og ly i. Den går på græsset. Derfor kan den grave sig ned. Om vinteren en trækasse med noget halm i. Den putter sig under halmen.Den går sin vej hvis ikke den er indhegnet. Den har tidligere smuttet fra mig og har gravet sig ned et eller andet sted i haven. Den gamle hund vi havde snusede så Tordenskjold op. Så bur om.

    SvarSlet