fredag den 7. maj 2010

Stilheden sænker sig.

Der er helt stille nu. Jeg er alene i huset, kursisterne er kørt mod Sjælland. De har været flittige, alle blev færdige med kurve og træer, bark pilning og pileflækning.
Der er arbejdet meget forskelligt. De flest har flettet ret traditionelt, en enkelt har lavet en kæmpe kurv med forskellige materialer flettet ind i. Næsten som billed vævning.


Det er altid dejligt, når jeg selv også lærer noget nyt, af at have besøg af kursister. denne gang var det Tubben som havde en " maskine " med, til at lave de snoede piletræer i. Den fidus havde jeg aldrig set før. Den er simpelthen genial. Så har alle kræfter, til at lave massere af træer.







Kim har lovet at lave nogle stykker til mig. Dem bliver der brug for i morgen, når der kommer Landroverfolk her som skal fiske, flette og lave tovværk. Det har været intense dage og jeg mærker trætheden nu. Aftensmad og et godt glas rødvin, ville helt sikkert gøre meget godt.



4 kommentarer:

  1. Hej Anne
    Sikke nogle flotte kurve.
    Da jeg lavede mine første træer for et par år siden, brugte jeg en gammel "baby låge" (det hedder det sikkert ikke på dansk), idet den havde huller, som pilen kunne stikkes ind i. Jeg har også prøvet at bruge armeringsnet. Det er vist i Jette Mellgrens bog: Pilehegn. Her er træerne brugt som "stolper" i et levende hegn. Så man behøver altså ikke så flot en maskine, selv om jeg må indrømme, at den virkelig er flot.
    Lene

    SvarSlet
  2. Den fungerede perfekt. I modsætning ti armeringsnet, som jo er noget ru i overfladen, det kan skade barken." maskinen " var tidligere et spækbrædt.
    Lidt misundelig over dit dejlige vejr. DET ER DØD KOLDT HER.

    SvarSlet
  3. ....netop fordi det skadede barken, holdt jeg hurtigt op med at bruge andet end hænderne - de er jo desværre ikke så stærke mere, så jeg vil stjæle ideen og be´ gemalen om at lave mig en maskine.
    Det dejlige vejr var igår - idag har vi 8 grader og regn! I nat under frysepunktet, så jeg må hellere dække jordbærrene, som står i fuldt flor.
    Lene

    SvarSlet
  4. jeg kan sagtens se fidusen i "maskinen".....og tror også den er nænsom ved barken....smuk maskine, synes jeg også....

    SvarSlet