lørdag den 30. april 2011

Jeg tror den er død.




Min meget flotte helt almindelige lyserøde klematis, ligner noget der er dødt. Der er plantet en ved hver udgået kirsebærstamme. De har i en del år blomstret helt fantastisk godt. Men efter denne vinter, er der da gået ged i foretagendet. Jeg kan ikke mindes, at den plejer at komme i gro så sent på foråret. Sent er det vel, når jeg ser på, at alt andet bare vælter op af jorden.




Er der nogle som evt. har et bud på, hvorfor denne klematis opfører sig sådan? Der er jo nok kun en ting at gøre, at plante nyt, have tålmodighed og vente nogle år, eller adskillige. Det irriterer mig altid når jeg ikke ved hvorfor, sådan noget sker. Jeg er såmænd så ganske almindelig, jeg vil gerne have en forklaring på tingene.

6 kommentarer:

  1. Hejsa, jeg har en der ligner , det er en montana tror jeg og de kan bestemt ikke lide sådan en kold vinter, vent og se om den ikke skyder igen, det ikke sikkert den kommer med blomstrer , men gi den nu bare noget mere tid...
    mvh
    Birgitte

    SvarSlet
  2. Heisann! Jeg er også spent på klematisene som jeg planta i fjor. Noen kommer sent, så kanskje jeg må være tålmodig. Håper din kommer...

    SvarSlet
  3. Hej igen , har lige lavet et lille indlæg på min blog , der kan du se min montana ser næsten lige så død ud som din, men inde bagved var der alligevel liv. Siden din sår i det åbne er din nok lidt bag efter, men vent nu indtil 1 juni og se om den ikke skyder nede fra .

    http://willowdane.blogspot.com/2011/05/klematis-montana.html

    Hilsen
    Birgitte

    SvarSlet
  4. Jeg har en blå der også ser meget død ud...men jeg giver den lige en chance...Den plejer at være grøn og fuld af knopper på dennne her tid..men to meget kolde vintre kan vel nok blive for meget for clematisserne...Ellers har jeg ikke noget bud! God mandag til dig!

    SvarSlet
  5. Jeg væbner mig med tålmodighed. I har sikker ret, selv Klematis, syntes at det har været en lang vinter.

    SvarSlet
  6. Det er vist med 'matisser som med andre lettere eksotiske ting som sommerfuglebuske og den slags. Nogen år klarer de det fint på trods af meterhøje snedriver og hård frost, og andre vintre med knap så meget is ka' de bare dø fra den ene dag til den anden.
    Jeg har 2 gamle sommerfuglebuske som altid er mange meter høje. Dene ene springer lige nu helt uhæmmet, men den anden ser godt nok sølle ud. Der er dog kommet 2 små grønne blade på den, så jeg håber...

    Mine 'matisser er dog helt vildt grønne, og jeg tror den ene springer blomster ud senere i dag :)

    SvarSlet