onsdag den 25. april 2012

Nyt Nordfynsk køkken.


Nu er der nok nogle som tror, at dette indlæg skal handle om at jeg har fået nyt køkken. Det er ikke tilfældet.  Vi kunne godt bruge noget mere praktisk end det vi har, nogle skuffer især. Men sådan er det ikke. Det handler om at æde sit ukrudt. Ikke at jeg ikke har indtaget min del af diverse skvalderkålstærter og litervis af brændenældesuppe, det var vel i 80'erne at det var sagen at spise alt det, som der ikke kunne laves buketter af. Efter tidens normer.




Men altså vi har uanede mængder af brændenælder og skvalderkål, spise sig ud af det er nok direkte forbundet med livsfare. Alt for meget K vitamin, er ikke altid det der er brug for.  I 70'erne farvede jeg det håndspundne garn i alt det såkaldte ukrudt, det gav mange flotte farver og væv og strikkepinde blev flittigt brugt. Så altså, jeg gider ikke at æde mig igennem en hel mark af nælder og kål. Tid til farvning er der ikke. Men i ihukommende hele den nye trend, med det såkaldte nye nordiske køkken, så fik jeg lyst til at lave pesto.
Jeg bruger pesto rigtig meget, i stedet for smør på brødet. Jeg må indrømme, at jeg vaskede urterne inden jeg blendede dem. Det der med at det knaser i mellem tænderne, det bryder jeg mig ikke om. Så væk med jorden.


I blenderen røg så brændenælder, olivenolie, hvidløg og valnødder samt et lille skvæt valnødde eddike. Det er slet ikke så dårligt.
Næste portion var skvalderkål, olivenolie, hvidløg og valnødder samt lidt citronmelisse. Det kan anbefales. Hvor meget af hver, tja sådan som man nu syntes. Hvilke nødder er heller ikke så vigtigt, bare de ikke er gamle og harske. Det kunne lige så godt have været mandler eller hasselnødder. Brug det der er i skuffen. Jeg laver næsten alt lige ud af hovedet og på fornemmelsen. Hvilket nogle gange kan være svært, når noget skal gives videre.



Slåen buskene er i blomst eller næsten. Alt efter hvor de står. De små nye grønne blade, kommer frem inden længe. De dufter helt vidunderligt, når de knuses i mellem fingrene. Jeg har nogle år lavet vin med slåen skud og rødvin samt Brøndum. I år vil jeg prøve at lave slåenskud eddike. Jeg er ret sikker på, at det kan blive ret elegant i smagen. I det hele taget skal der laves nogle flere eddiker.

Det har i det hele taget handlet om planter, eller noget med, at gøre noget med noget udenfor i dag. Så jeg fortsætter med at afbarke pil. Jeg har tænkt mig at lave nogle ruller hver dag, så bliver det til noget inden sæsonen  er ovre. Det er en god beskæftigelse, at trække bark af, jeg tror at de fleste har prøvet at pille barken af en gren, da man var barn. Det var en rigtig god fornemmelse når det kom af, så helt som muligt..


Drivhuset holder en temmelig god temperatur, så der er grøde i de ting som er sået der. Inden så længe må noget af det ud i højbedene.


 Der er bare det problem at  Juliana og Driva-Dan ikke har noget sted at være, så de vil jo nok få rodet godt og grundigt rundt i kasserne. Her til aften sad de meget pænt på bordet i mit potteskur, men jeg har jo set når de går i gang om morgenen, når de lukkes ud. Så enten må de ind i det gamle hønsehus og ditto gård, eller også skal der bygges nyt. De bliver for snavsede når de ikke sidder på et hjal. Uden hønsegård overlever de ikke en nat her.


3 kommentarer:

  1. Hihi, hvor jeg genkender din fotælling om ukrudtet. HAR virkelig forsøgt at elske skvalderkål, men er faktisk slet ikke vild med smagen...men måske man skulle give den der pesto en chance....har også stadig ramsløg inden for rækkevidde. God nordfynsk dag!

    SvarSlet
  2. Ahhh gode sager til smagsløgene.
    Bestemt også til næsefløjene, den duft, der fremkommer, når man afbarker, er dog den skønneste - især hvis det er luxus-dugpil, har jeg ret ?
    Kh. Lene.

    SvarSlet
  3. Her har vi også brændenælder og skvalderkål i massevis...meget mere end man kan bruge til at farve garn med...så jeg må også i gang med pestoen...

    SvarSlet