fredag den 27. juni 2014

Lyden af ærter.

Kan det tænkes, at have noget med min alder at gøre. Er det simpelthen fordi jeg ikke kan huske det længere. Er det måske, fordi jeg ser tilbage i et lys, som ikke længere eksisterer. Hvem ved, jeg gør ikke.


Der er nu og da ting som står for mig i et helt andet lys. Erindrings forskydelse, erindringsforvrængning, hvem ved. Måske er der en masse som er gemt godt af vejen. Måske det aldrig viser sig igen. Det når aldrig op til overfladen, skuffen er lukket. Det går helt fint, uden yderligere indsigt der. Meget kan leves med på den måde. Meget er der ikke grund til at vende yderligerer.


Men jeg mener nu alligevel at kunne erindre at jeg som barn fik friske grønne, sprøde og knitrende ærter. Der havde en helt bestemt lyd. Lidt som lyden af friske sprøde tulipaner. Men de var ærter.

Nu er det så jeg undre mig over, at ærtebælgene i dag er meget store og ærterne inden i er næsten ikke tilstede. Måske er det lidt for tidligt med ærter, måske er ærter bare ikke ærter. 

4 kommentarer:

  1. Det er sorterne, som afgør bælgfylden. Nu er det sådan af bælg-ærter sælges uåbnede, så jo større bælgen er des bedre sælger ærtesorten.
    Først når ærterne ER købt, indtræffer skuffelse, som vi dumme forbrugere har glemt når næste ærtefristelse indfinder sig.

    Det bedste er faktisk at skaffe sig nogle gemene foderærter. De fylder bælgen ud og smager ganske ok, når de blot spises tidligt i udviklingen. Jeg ved ikke lige, hvem der dyrker ærter. Lige over for jer er der en hestebønnemark; men det er en hel anden smag.

    SvarSlet
  2. Du har ret Farmer, bælgene er enorme. Ærtefristelsen indfinder sig ikke lige foreløbigt. Jeg kan jo bare dyrke nogle selv, men hvis sorten er storbælg, lille ært er det nok ligegyldigt, hvem der har dyrket dem. Hestebønnerne står rigtig flot på genbo marken. Men ja det er noget ganske andet. Er det mon til dyrefoder Mogens dyrker bønnerne ? Vi har jo ikke ligefrem tradition for hestebønner her i landet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, hestebønner indgår i foderblandinger. De er proteinrige og erstatter derved en del af soyaskråene. Man kan i runde tal regne med, at 10 procent hestebønne/ært i foderet erstatter 5 procent soyaskrå og 5 procent korn.
      Hestebønne har været dyrket i Danmark i mange år. Det går lidt op og ned med arealet. De er relativt sent modne, og derfor kan høsten drille lidt.

      Slet
  3. Vakre bilder av noen veldig fine blomster. Disse bildene er fantastiske, og blomstene ser så ekte jeg elsker dem virkelig. Takk for å gjøre meg så lykkelig

    SvarSlet