tirsdag den 8. november 2016

Jeg underholdes.




At blive underholdt er så mange ting. Nok også meget forskelligt hvordan vi hver især opfatter dette. Nogle mennesker har radio/TV kørende som baggrund, altid. Jeg tror faktisk ikke at de tænker over det, ikke før der så bliver stille.
Jeg kan ikke fordrage baggrundsstøj. Er der gang i en eller anden form for "lyd" så skal jeg kunne hører det, en radio i en bil som er skruet så meget ned så der bare er noget lyd, er helt forfærdeligt, det kan jo ikke bruges til noget. Jeg bliver hverken underholdt eller klogere af det.

I eftermiddag var jeg hos frisøren, en frisør jeg ikke tidligere har været kunde hos . Det første jeg registrerede, da jeg kom ind i salonen var en konstant blæsende/sugende lyd.  Den var konstant og lå i sammen niveau hele tiden. Det var selvfølgelig en udsugning, selvfølgelig fornuftig af hensyn til personale og kunder. Det er jo nok ikke kun vitaminer der er i luften.  Jeg spurgte om frisøren ikke følte sig generet af den konstante lyd, det gjorde hun selvfølgelig ikke, hun er vant til lyden.

Selv har jeg perioder, hvor jeg helst ikke har hverken radio eller lydbog kørende. Lige for tiden lytter jeg meget til lydbøger, det er meget forskelligt det jeg hører, noget er blot underholdning andet er der mere "kød" på.  Det er både biografier, skønlitteratur og fagbøger nu og da. Radioens skala vælger ( hedder det mon stadig sådan ) står fast på P1. Når jeg kører bil hører jeg nu og da radio 24/7. Det er dog sjældent, at jeg orker at hører et helt program til ende. De flest af værterne er direkte overgearede at hører på, kunstigt opblæst grænsende til det hysteriske.

At rejse i tog kan være noget af en oplevelse, hvor bliver man dog ufrivillig lytter til folks private snak, om alt imellem himmel og jord. jeg tror at nogle glemmer ,at de ikke sidder hjemme i egen stue. Den form for påtvungen underholdning er generende.

Jeg vil bare gerne selv bestemme hvornår jeg skal underholdes, af hvem og hvad.

Billedet er ikke fra i år, men jeg venter på at dette senarie skal gentage sig. det er så smukt.

   

Ingen kommentarer:

Send en kommentar