fredag den 28. oktober 2011

Er du normal ?



På min vej rundt i lokal området, så jeg dette skilt. Det slog mig endnu en gang, som ofte før, hvad er normalitet. Selv syntes jeg jo at kvinder og for den sags skyld også mænd, ikke skal være under 180 cm høje. Skonummeret skal være 43, for begge køn. Ikke at det er let som kvinde, at leve på en stor fod, men i min verden er det jo helt almindeligt, normalt.
Det betyder ikke at jeg kan gå ind i en hvilken som helst forretning, som forhandler sko, og rive en let lækker stillet, i str. 43 ned af hylden. Som oftest er jeg henvist til herre afdelingen, hvor man ikke lige frem vælter sig i stilletter, i hvertfald ikke når vi andre ser på det.
Jeg føler mig helt normal, hvis dette indebærer, at man gør det folk gør mest. Det gør jeg jo i det store hele, bor i et hus med tag og vinduer/døre, går som regel i seng om aftenen, står op om morgenen. Spiser og går på toilettet. Nogle dage tager jeg på arbejde eller arbejder hjemme. Dette med arbejde, er måske i disse tider, ved ikke helt at være normalt, men det anses stadigvæk som det eneste rigtige, uanset om der er arbejde eller ej, til alle.
Hvis jeg skal erkende en vis unormalitet, er det nok, at jeg ikke har haft fjernsyn de seneste 28 år. Det lever jeg fint med, men for andre mennesker er det nærmest uforståeligt, at jeg overhovedet kan overleve. Men rolig, det går helt fint.
Hvornår er man tyk og tynd, i forhold til hvem. Hvis man vejer 150 kg. så er man at betragte som tynd hvis man kun vejer 90 kg. Umiddelbart vil jeg syntes, at man skal meget længere ned på vægt skalaen for at være tynd. Selv holder jeg mig i det store hele imellem 70-72 kg. Sådan meget af hensyn til helbredet. Er det mon normalt. Ikke mit helbred men vægten i forhold til min højde, som tidligere nævnt er de 180 cm.
Gad vide om de på skolen, som har sat skiltet op, har tænkt yderligere over ordlyden, som børnene har skrevet. Dette i forbindelse med, at der skal afholdes Loppemarked d. 29/10 på deres skole.
Måske det kunne være et emne at arbejde med, for børnene. Er det mere normalt at bo på landet, eller er det rent faktisk mere normalt at bo i byen, hvor hovedparten af den danske befolkning jo lever.
Ja sådan er der jo så meget man kan tænke over, heldigvis da, så længe man ikke er blevet dement, og ryger helt ud af den normale virkelighed.

1 kommentar:

  1. Normal er, synes jeg, et mærkeligt ord, når det bruges om mennesker. Du kom jo langt omkring i dit indlæg, og hvis vi kigger på hele verdens befolkning, kan man nok ikke sige, at noget som helst er normalt, sådan generelt. Det, som er "normalt" i en region, er ikke "normalt" i en anden osv.
    Lene

    SvarSlet