tirsdag den 4. juni 2013

Der skovles skvalderkål.

Intet mindre. Jeg har opgivet at æde mig ud af "kålen" om end det er billig mad, der er vognlæs af det og det er absolut økologisk. En del af de stauder jeg plantede sidste år, har måtte opgive ævret. De klarede ikke kampen mod "kålen".
Jeg derimod har taget den op, det gør jeg forøvrigt hver sommer, sådan lige når den står aller flottest. Nok lige sent nok, men alligevel. Den blomstrer jo eller så smukt, men det kan jo også blive lige kønt nok.




Jamen hun kan da ikke blive ved at grave skavalderkål op, tænker i nok, men jo der er stadigvæk uanede mængder. Når og ikke mindst, hvis jeg nogensinde skulle nå bare rundt, med greben, ja så ville det stå i fuldt flor der hvor jeg startede. Sådan er der så mange gentagelser her i livet. Nogle værd at gentage oftere end andre. Den med "kålen" er en af dem, som kun udføres en gang om året, hvilket nok er grunden til at det nærmest står i tæpper.


Højbedene står det skrældt til med. Juliana (Hønen) har  været undsluppet indhegningen, og det går vildt til. Hun gennem trawler højbedene, med stor entusiasme. Driva-dan står ved siden af , han tør ikke gå der op. Enten er de for høje eller også ved han at det er FORBUDT. Han frygter suppegryden mere end Juliana. Hun har med "kvindelist" gennemskuet, at de nok ikke ryger i gryden. De ser jo godt ud begge to, og som bekendt, kan man komme langt med et godt udseende. Bare facaden er i orden, så skide med indholdet, eller hvad.

7 kommentarer:

  1. Hold nu op, du slår HCA flere længder med det eventyr. Men kunne du ikke trus de der flabede fjerkugler med de vil bleve buret inde i skvalderkålen hvis de ikke opfører sig ordentligt.
    Tak for godnathistorien.

    KH bedstemorkaren ;-)

    SvarSlet
  2. Jeg har osse opgivet kampen mod kålen...visse steder er det nærmest en umulighed så jeg bruger taktikken at holde dem ude fra visse områder...Har i øvrigt haft en vognfuld noget lignende i sdste uge. Jeg rydder demvæk under træerne en gang årligt og så må det være nok... Herligt med historien om at hønen er modigere end hanen....

    SvarSlet
  3. For et par uger siden smagte jeg for første gang skvalderkål. De helt spæde blade kan skam godt tage konkurrencen op med diverse grønne blade/skud som sælges til skyhøje priser.
    Tro det eller ej, herovre sælges skvalderkål i planteskolerne som bunddække! Man kan både købe den almindeligt grønne og en broget udgave.

    SvarSlet
  4. Der er som sagt til fri afhentning her. Skvalderkål er også fin til pesto. Det er brændenælder også. Dog syntes jeg at "kålen" er bedste. I Irma sælges også skvalderkål. Få eksotiske blade til store penge.

    SvarSlet
  5. Pyha! Fortsat god kamp. Den kål, som invaderer græsplænen, bliver nakket af plæneklipperen, men ellers har jeg opgivet kampen og følger arternes kamp for udvælgelse fra mit asyl på terrassen.

    SvarSlet
  6. Du er en meget klog mand Eric, meget klog.

    SvarSlet
  7. Jeg har det som Eric. Mine store og ret naturlige bede er fyldt med skvalderkål, og jeg gider ikke bruge timer på at rydde dem. Af og til frigør jeg et hjørne og planter en stor og stærk staude, og så må den selv kæmpe med kålen... ;-)

    SvarSlet