tirsdag den 13. august 2013

Det er ikke så surt, endda.




Jeg kan ikke lade være. Det trækker i mig hvert år. Velvidende at jeg får lavet for meget. Pladsen slipper op. Det er så dejlig en følelse, det at plukke, samle og igangsætte. Jeg kan godt lide forråd. Alene ordet er godt. Mit lille bitte spisekammer, bliver altid proppet. Noget fryses og noget bliver brugt senere, andet aldrig.


 I disse dage er det så eddike, der beriges med frugt. Foreløbig er der sur kirsebær, de rigtig gamle af slagsen, med kerner. Der er solbær, med hakkede ditto blade. De grønne valnødder, som træet kunne leverer i år, er røget i glas med eddike. Her til formiddag er der plukket de blommer som er klar, med knuste sten, så også smagen fra blomme kernen kan udnyttes i eddiken.


Glassene med valnødder får lov til at stå rigtig længe. Eddiken skal blive helt brun/sort. Måske de først bliver siet fra til næste år. For en del år siden lave jeg valnødde eddike, den blev kedelig. Derfor satte jeg den ned i spisekammeret, aller bagerst. Glemte glassene. Var nok lidt skuffet over resultatet. Men ud skulle det ikke.

Der gik et par år, og jeg kom på et tidspunkt ind på hylden for glemte sager. Hallo, hvad der ventede der. Den lækreste valnødde eddike, fed og smækker. Næsten som sirup. Der blev siet nødder fra og fyldt på flasker. De kom så frem på første række.Ren elite.

Helt som med så meget andet her i livet. Nogle gange står man bagers, andre gange er man helt fremme  i rækken. Underligt som alting dog ligner hinanden. 

2 kommentarer:

  1. Snart eksisterer sommeren kun på glas. I modsætning til valnøddeeddiken går det for stærkt.

    SvarSlet